Маркетингов план и подходи за определяне на целите

Маркетингът е свързан с всеки аспект от работата на Вашата фирма. Маркетингът е комплекс от дейности, които идентифицират нуждите и потребностите на клиентите и, вероятно, паралелно отговарят на тези нужди посредством качествен продукт или услуга.

Целият този процес на идентификация и удовлетворяване на потребности намира отражение в маркетинговия план. Разработването на такъв план е едно от най-важните неща, които всяка фирма трябва да направи, за да си гарантира успешно генериране на доходи и печалби.

Маркетинговите дейности включват проучвания и анализи на пазара, създаване на нови продукти и услуги, ценообразуване, реклама, промоции, продажби и обслужването на клиентите.

Маркетинговият план е основна част от Вашия бизнес план. Той е задължително условие за успешно прилагане на Вашата бизнес стратегия.
Учудващо е колко много фирми подценяват използването на маркетингови планове или изобщо не разполагат с такива.

Защо трябва да разработите Ваш маркетингов план? С помощта на Вашия маркетингов план:

  •       Вие ще идентифицирате Вашия целеви пазар;
  •       Вие ще формулирате Вашата маркетингова стратегия;
  •       Вие ще сте наясно как да разпределите Вашите ресурси и маркетингов бюджет, за да постигнете най-висока възвращаемост;
  •       Вие ще разполагате с изходни данни, които ще ви позволяват да измервате ръста и резултатите;
  •       Вие ще знаете какво трябва да направите, кога да го направите и какви маркетингови инструменти ще използвате.

Разработване на Маркетингов план

Тъй като маркетинговия план е част от цялостния бизнес план, е необходимо да използвате информацията представена в  другите раздели. Отчитайте, че дори да се получи известно дублиране на данни от останалите раздели, то целта на маркетинг раздела е по-детайлно анализиране и по-комплексно представяне на Вашата бизнес идея.

Вашия маркетингов план трябва да дефинира не само Вашите маркетингови цели, но и да отговори на въпроса: “Защо сте в бизнеса, каква е вашата мисия и посредством каква стратегия ще постигнете вашите цели?“.

Какви трябват да бъдат Вашите цели?

Един от широко известните способи за определяне на маркетингови цели е използването на т.н. SMART критерии. Всички цели в плана трябва да бъдат SMART т.е.

  • Конкретни (Specific)
  • Измерими (Measurable)
  • Достижими (Achivable)
  • Ориентирани към резултат (Result-oriented)
  • Съотносими с конкретен срок (Timed)

Конкретни

Никакви уговорки. Целта трябва да бъде ясно формулирана.

Измерими

Ако конкретно определената цел няма какъвто и да е измерител, то практически е невъзможно да се определи резултата.

Достижими

Целите са и стимул за решаването на различни задачи в т.ч. и заложени в бизнес плана. Не си усложнявайте живота с нереални и непостижими цели, които ще разпилеят вашето време, сили и ресурси.

Ориентирани към резултат

Целите, които си поставяте трябва да са обвързани с резултата, а не с обема извършена работа или отделеното време. Възможно е да си поставите за цел всяка седмица да се срещате с 5 нови потенциални клиенти. Ако преди това не сте си определили конкретно какъв резултат очаквате от тези срещи, то вероятно срещите ще преминат на кафе и сладки приказки. Вашата цел, която не е ориентирана към резултат ще бъде изпълнена, но постигнатият резултат вероятно ще е нулев.

Съотносими с конкретен срок

Всяка цел трябва да бъде изпълнена в конкретно определен срок.

Направете списък с вашите маркетингови цели и ги подложете на анализ. Проверете до каква степен съответстват на критериите SMART и използвайте тези, който в най-голяма степен удовлетворяват критериите.

Tagged , , ,

Leave a comment